
Z jakiej przyczyny adwokat nie powinien się reklamować?
proethica - 23 kwietnia 2022Bez wątpienia, reklama stała się dźwignią handlu oraz stanowi nieodłączny element działalności usługowej. Tymczasem zawody prawnicze, chociaż z pozoru są przedsiębiorstwami usługowymi, zakwalifikowane zostały do zawodów zaufania publicznego, przez co poszukiwanie nowych petentów nie może stać się niezgodne z godnością fachu. Profesja adwokata została ustawowo ograniczona w wielu aspektach. Jednym z przykładów takich ograniczeń jest zakaz reklamy. Reklama kancelarii adwokackich poddana została rygorom, które każdy adwokat winien mieć na względzie chcąc promować własne usługi. Już samo znalezienie się na dynamicznie rozwijającym się rynku e-marketingu to nie lada wyzwanie, a co dopiero analiza odpowiedniości postępowań w Internecie z kodeksem etyki adwokackiej.
Czy każdy rodzaj marketingu jest zabroniony dla adwokata?
Jeśli rozchodzi się o reklamowanie usług adwokackich, szczególnie niedozwolone jest:
- zamieszczanie reklam w prasie a także pozostałych środkach masowego przekazu;
- reklamowanie swojej osoby, kancelarii a także firmy podczas wystąpień w mediach masowych;
- redagowanie relacji gazetowej, radiowej, telewizyjnej ze sprawy, w której adwokat udzielał pomocy prawnej;
- płatne inspirowanie artykułów prasowych oraz programów, które pod pretekstem bezstronnej informacji mają służyć promowaniu się adwokata oraz jego kancelarii;
- komentowanie w audycjach prowadzonej przez siebie sprawy.
Oprócz tego Kodeks Etyki Adwokackiej zakazuje przyciągania petentów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, korzystania z usług firm pozyskujących petentów, natarczywego narzucania swoich usług, a także wszelakich pozostałych prób pozyskiwania klientów z naruszeniem prawa oraz przepisów współżycia społecznego.
W jaki sposób adwokat może zareklamować własne usługi?
Wszelkie usiłowanie prowadzenia reklamy kancelarii czy reklamowanie osoby adwokata zostały bezwzględnie zakazane. Kodeks Etyki Adwokackiej dopuszcza ewentualność umieszczania informacji o adwokacie w środkach masowego przekazu. Jednakże i w tej kwestii wprowadza obostrzenia – informacja o działalności adwokackiej powinna być precyzyjna, nie powinna wprowadzać w błąd, a jej forma powinna być zgodna z zaleceniami. W związku z powyższym adwokat został uprawniony do informowania o wykonywanej pomocy prawnej między innymi poprzez zamieszczanie informacji na dokumentach firmowych, zamieszczanie adnotacji w prasie, w książkach adresowych i telefonicznych czy też zamieszczanie informacji na stronach internetowych.
Co więcej, adwokat ma prawo do oznajmiania o swoich preferencjach zawodowych czy też zdolności mówienia językami obcymi. W dodatku reguły etyki zawodowej pozwalają adwokatom na umieszczanie oznaczeń o prowadzonej działalności na obiektach siedzib kancelarii oraz posługiwanie się przez adwokatów tytułami naukowymi.
Należy pamiętać, że informacja jest dozwolona, reklama została zabroniona. Adwokat za próbę pozyskiwania klientów w sposób niezgodny z godnością zawodu zostaje poddany odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Źródło: Strona internetowa adwokata z Warszawy
Brak powiązanych wpisów.